HR PARTNER CONSULTING

Mit jelent a HR a kis-, és középvállalatok életében?


A cím megfogalmazása a hasznosság elve mentén hivatott a HR, mint szervezeti egység bemutatására. A közgazdaságtan órákról jól ismert elmélet szerint a vállalat aktuális, vagy jövőbeli céljainak elérése érdekében hoz döntéseket a regnáló vezetőség egy adott szervezeten belül. A mi célunk és küldetésünk pedig az, hogy a HR megítélése a hasznosság és hatékonyság kifejezésekkel együtt épüljön be a köztudatba a feleslegessé váló “munkaügyes” és “adminisztratív dolgozó” metaforák helyett. 


Vegyük most górcső alá a HR funkcióit egy START up, vagy már létező kis-, és középvállalat működését vizsgálva.

A cég létszámát tekintve a lélektani határ a 30 fő. Természetesen a vállalat struktúrája, a vezetőség funkcionalitása, az operatív irányítás, mind meghatározó tényezők abban a kérdésben, hogy mikor jön el az ideje a jó HR-es felkutatásának, és a szervezetbe történő szerepvállalásának.

Egy 7 fős mikro vállalat esetében, természetesen nem a legadekvátabb munkakör a HR-esé, de mindenképpen fontos egy kis időre bevonni a cégalapítást követően egy olyan kollegát, vagy külsős szakembertaki ért a HR-hez, hiszen hosszútávban gondolkodva építheti be a cég életébe a stratégiai célokhoz vezető folyamatokat.


  • Az első és legfontosabb szempont, hogy a HR-es jelenléte a cég gyarapodásának előfutára. Ez pedig egy komoly elköteleződés a vállalat és a munkavállalók között, hiszen a növekedés biztosít hosszú távú munkalehetőséget mindenkinek. 
  • A jó HR-es egy személyben coach, pszichológus, munkajogi szakember és az irányítás jobb keze.Komplikált, vagy kellemetlen helyzetekben az Ő feladata az első körös moderálás a felek között. Ha jól végzi munkáját, sok esetben előzheti meg egy munkavállaló felmondását, vagy belső viszályokból fakadó dominancia harcokat.
  •  következő,- és szintén nagyon fontos hosszú távú célok felépítését támogató funkció, a jogszabályi-, és vállalati értékeknek megfeleltető szerepkör.Ennél a ponttál nagyon fontos megemlítenünk az adott területen szerzett tudást, hiszen az elmélyült területi tudás birtokában lehet a pl.: csupán jogszabályi megfeleltetésekben mindig egy lépéssel előre látni, mint az aktuális elvárás rendszer. (Tipikusan ilyen terület a pályázatírás/pályázatok figyelése, GDPR, belső szabályzatok megírása)
  • Az első két funkció mellett ne feledkezzünk meg a HR-esközösség formáló és figyelő szerepvállalásáról sem, mely a vállalati lét középpontja. A vállalati arculat egy kisvállalat számára a munkavállalóiközösségből és a HR-ből indul el, és repíti a céget a hírnév felé, ha ügyesen lép a névnapi köszönések, a jutalmak és céges évfordulók társasjátékában.
  • Az ötödik -, és egyben egyik legprózaiabb szerepkör a lehető leghatékonyabb kiválasztás. A kis és középvállalatok életében meghatározó szerepet tölt be az idő. Míg a mamut vállaltoknál egyes funkciók végleg, vagy időszakosan felcserélhetőek, vagy lebonthatóak, a kisebb cégek számára a kulcsfunkciók betöltése a cég stabilitásának záloga, a hosszú távú elköteleződés mellett. A vállalati HR-es felméri a munkavállalói és munkaadói igényeket, és olyan eszköztárral rendelkezik, mely a hatékony kiválasztás mentén minimalizálja a fluktuációt és maximalizálja az elégedettséget.
  • A jó HR-es összefogja a céget, és annak értékeit, hídként van jelen a munkaadói és a munkavállalói oldal között, az egységet megalkotva. Ha elakad a kommunikáció, ha azonnali reagálásra van szükség a cég egészét érintő kérdésekben, az Ő feladata ezekben az ügyekben eljárni. 
  • A HR-es a belső kommunikáció motorja. A kis létszámú vállalkozások életében is nagy fontossággal bír a vállalati értékek megfogalmazása, jelenléte, és azok belső és külső kommunikációja, hiszen ez a hitelesség záloga.


Az, hogy interim szolgáltatás keretén belül (vagyis átmeneti erőforrást biztosító, határozott idejű szerepvállalás a vállalat telephelyén, vagy távmunkában) vagy saját állományába felvett szakemberrel (a cég saját bérezéssel és saját munkavállalói státuszba fogadja) töltjük be a funkciót, a meghatározott tervek és célok függvénye. Azonban minden esetben érdemes a HR szolgáltatással foglalkozó tanácsadó cégek véleményét, meglátását integrálni a döntési folyamatban. A jó HR-es a valódi középpont a közép és nagyvállalat számára. Jelenléte az ügyvezető munkáját könnyíti meg és lefordítja a több féle részleg igényeit egy közös nyelvre, a megértés és összehangolás nyelvére.

 

Amennyiben Ön is eljátszott már a gondolattal, hogy szüksége lenne egy támogató segítségre HR fronton, forduljon hozzánk bizalommal, mi segítünk a választásban!

 

HR Partner Consulting. Valódi Partner.


vissza




E-mail:info@hrpartnerconsulting.hu
telefon: +36 1 226 4217
HR Partner Consulting Kft.
Adatvédelmi szabályzat

Valódi partner, valódi megoldások.

Fel