HR PARTNER CONSULTING

KIÉGÉS - Hogyan ismerjük fel, és mit tegyünk?


A kiégés-szindrómáról Te is biztos sokat hallottál már, tartasz is tőle és szeretnéd elkerülni, megelőzni. A kérdés az, hogy vajon ismered-e a jelenséget és a lehetséges tüneteit annyira, hogy valóban felismerd, ha ez a veszély leselkedik Rád? Érdemes pontosan tudni, mire kell figyelned, ha meg akarod óvni magadat és a Hozzád közel állókat a nagyobb bajtól. 

Kezdjük az alapokkal

A kiégés olyan fizikai-érzelmi-mentális kimerülés, amely hosszú távú, fokozott érzelmi megterhelés hatására jön létre.

A felismerésével kapcsolatban több nehézséggel is szembe kell nézned:
 
  1. Mivel a tünetei nem specifikusak, így nincs egy könnyen felismerhető, jól körülhatárolható tünetegyüttese. A kiégés számos gondot okozhat a gondolkodás, az érzelmi működés és a testi- és lelki egészség területén. Hogy kinél hogyan nyilvánul meg, az egyénenként változó.

  2. Lassan, fokozatosan, szinte észrevétlenül alakul ki. A kiváltó tényezők (például a lehetetlen elvárások, az élhetetlen munkakörnyezet, a szervezetlenség, vagy személyes konfliktusok) rövidtávon elviselhetőnek tűnnek, miközben lassan, de folyamatosan károsítanak. 

  3. A kiváltó tényezők jelentős része nem a környezetedben, hanem saját magadban, a személyiségedben és a működésedben keresendő. 
    Utóbbiakra kevésbé látsz rá, kevésbé ismered fel, mint a külvilág károsító hatásait. A túlzott segítő attitűd, az önfeláldozás, a szorongás hajlam, a maximalizmus, vagy az önkizsákmányolás és akár a versengés is mind olyan jelenség, ami kiégés szempontjából veszélyes. 

Mire figyelj? 

A kiégés-szindróma az életed minden területét érinti/érintheti. Felismerés és kezelés hiányában egészen súlyos következményekkel járhat. Mindezek, és a fent említett nem specifikus jellege miatt a tünetek listája sajnálatosan hosszú:

    • testi-szellemi kimerültség
    • a biológiai betegségek kiújulása, fokozódása
    • saját szükségletek háttérbe helyezése, elhanyagolása
    • közömbösség, empátia csökkenése
    • intolerancia és stressz érzékenység
    • depresszió, üresség és reménytelenség
    • csökkenő önértékelés és teljesítmény
    • szuicid gondolatok, a „kiszállás” vágya
    • cinizmus és fokozódó rosszindulat
    • közöny, érzelemmentesség vagy épp túlérzékenység. 

    A fenti listán túl érdemes egy más megközelítésben, konkrét példák segítségével megvizsgálni azt, hogy mire érdemes figyelni: 

    ÉletterületNormál működésKiégés veszély
    A munka minőségesikerek és fejlődéshibázás és felejtés
    Sikerélményekbefejezés és elégedettség"Mi minden van még hátra"
    Alvásváltozatlan, a saját igényeknek megfelelőtúl kevés, vagy túl sok
    Fejlődéskihívások és személyes fejlődésstagnálás, nem történik semmi
    Életérzés"Jó ezen a munkahelyen""Gyomorgörcsöm van, ha be kell jönni"
    Türelmetlenség"Élvezem a pillanatot""Mindenki lassú hozzám képest"
    Magánéletegyensúlyban van a munkávala család és a barátok időpazarlás
    Fáradtsága pihenés használtartós, ólmos fáradtság
    Motiváció"Szeretem a munkámat, van értelme"frusztrált értelmetlenség
    Ha itt a baj…

    A már megvalósult kiégés-szindróma esetén nem szabad „elaprózni” a változtatást. ALAPVETŐ élethelyzeti, működésbeli megújulásra van szükség. 

    Az, hogy „elmész nyaralni/ két hét táppénz után ugyanott folytatod, mint előtte” nagyon veszélyes!  Könnyen lehet, hogy a következő összeomlás még nagyobb lesz. 

    Ne felejtd el, hogy a kiégés szindrómával együtt járó egészségügyi problémák az életedet is veszélyeztethetik. Mindezek miatt az alábbi beavatkozások mindegyikére szükség lehet: 

    1. Biológiai betegség(ek) kezelése
    2. Pszichoterápia – önismeret
    3. Élethelyzeti- és munkahelyváltás
    4. A karrier teljes revíziója.
    A megelőzés lehetőségei

    Ha figyelsz magadra, ha észreveszed a kezdődő negatív folyamatokat, és időben lépsz, sokat tehetsz magadért. 
    Van néhány használható eszköz, amelyek hatékonyan csökkentik a kiégés kockázatát, és helyreállítják a felborult belső egyensúlyodat: 

    1. Relaxálj! Relaxációs gyakorlatból sokféle van, én mutatok egy egyszerű, rövid, azonnal elsajátíthatót dr. Herbert. Benson nyomán.

      1. Válassz egy csendes, nyugodt helyet, és helyezkedj el kényelmesen!
      2. Csukd be a szemed! A képzeletedben szép lassan haladj végig minden testrészeden (mondjuk lentről fölfelé)! Időzz el néhány másodpercet minden testrészednél, figyelj rá, és lazítsd el azt! Érdemes a belső hangodon, magadban ki is mondani az elvárt célt: „ellazul a lábfejem, a lábszáram, a térdem, a combom… stb”
      3. Nyugodtan, lassan, mélyeket lélegezz! Minden belégzésnél először a lent, a hasadat igyekezz teleszívni levegővel, majd a mellkasodat! Tartsd bent a levegőt néhány másodpercig, majd lassan fújd ki!
      4. Válassz egy, a nyugalmat, békét, ellazulást, szóval az elvárt célodat leíró szót! Ismételd ezt a szót magadban minden kilégzéskor!
      5. Ne törődj a zavaró gondolatokkal! Ha nem figyelsz rájuk, ezek jönnek és mennek!

    2. Legyen egy hobbid! Mindenkinek szüksége van olyan tevékenységre, amely a munkájától távol áll, alkalmas a feszültségei levezetésére, és teljes szabadságban, minden teljesítményelvárástól mentesen végezhető. Te, mit csinálsz szívesen?

    3. Ápold a személyes kapcsolataidat! A párkapcsolat, a család és a barátok kulcsszerepet játszanak a feszültségekkel, érzelmi terhekkel való megküzdésben. Ha elhanyagoltad ezeket, akkor érdemes felfrissíteni, újra elmélyíteni. Időről időre szükséged lehet arra, hogy megoszthasd valakivel, azt, ami Benned van.

    4. Alakítsd ki a kiégés-megelőző életmódodat! Kulcselemek: alvás, testmozgás, egészséges táplálkozás. Ezekre akkor is érdemes figyelned, sőt akkor igazán fontos, amikor a legnagyobb rajtad a teher.

    5. Szervezd meg az életedet! A napi és heti tervezés megnyugtató, hiszen áttekinthetővé teszi a működésedet. Fontos megjegyezni, hogy a pontosabb időgazdálkodás, és az alaposabb szervezés nem azt jelenti, hogy még több tevékenységet zsúfolj be a rendelkezésedre álló idődbe! Épp az ellenkezőjére van szükség.

    6. Légy kapcsolatban a természettel! Erdő, mező, kirándulás, kutyasétáltatás, kertészkedés. Szinte mindegy, mi a módszer, a lényeg az, hogy szerezz rendszeresen élményeket, nyugalmat, inspirációt a természetből!

    A fenti módszerek alkalmazása törvényszerűen segít. 

    Mindezeken túl érdemes áttekinteni a munkával, teljesítménnyel, sikerrel és a kudarccal való viszonyodat, motivációdat, jövőképedet. Utóbbiak időről időre felülvizsgálatra szorulnak. 

    A konkrét eszközök és az önismereted birtokában már biztos lehetsz, hogy nem fenyeget a kiégés veszélye.

    A cikk szerzője: Kuna-Várhelyi Gábor pszichológus, tréner, stratégiai partner 

    vissza




    E-mail:info@hrpartnerconsulting.hu
    telefon: +36 1 226 4217
    HR Partner Consulting Kft.
    Adatvédelmi szabályzat

    Valódi partner, valódi megoldások.

    Fel