Egy új munkatárs kiválasztása során vagy épp a munkatársak fejlesztésekor kiváló módszertant jelentenek a kompetencia-mérések. Nézzük most a két leggyakoribb megoldást: az Assessment Centert és a Development Centert. Mik a hasonlóságok és hol rejtőznek a különbségek?
Biztosan a jó jelöltet választom?
Az Assessment Center (AC) az olyan kiválasztási folyamatoknál igazán hasznos módszertan, amelyben a jelöltek készségeinek, képességeinek mérésén van a hangsúly és kevésbé számít a megszerzett szakmai gyakorlat, az adott területen eltöltött évek száma. Az AC népszerűségét az biztosítja, hogy használatával 70-80%-osra növelhető a felvett munkatársak beválási mutatója. A jelöltek egy egész napos AC keretein belül többféle feladaton mennek keresztül (egyéni, csoportos, prezentáció, szerepjáték, stb.), mely feladatok során a megfigyelői csoport (általában 4 megfigyelő) értékeli az egyéni kompetenciáikat.
A Development Center (DC) módszertan a belső munkatársi kompetencia-felmérések egyik eszköze, mely elsősorban fejlesztési fókuszú. Nagyon hasznos azokban a vállalati helyzetekben, mikor a szervezetben megüresedő vezetői pozícióra (vagy ritkább esetben szenior szakértői pozícióra) belülről szeretnének előléptetni munkatársat. Általában azokban a cégkultúrákban jellemző a módszertan használata, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek az egyenlő elbírálás elvére vagy az éves teljesítmény-értékelésen túl más típusú kompetenciákat szeretnének felmérni. Olyan helyzetekben is objektivitást biztosít, mikor egy adott vezetői csoportot egy újfajta kompetencia profil szerint kívánnak fejleszteni.